.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
چهره زیبای گیلان در انبوه زباله ها

چهره زیبای گیلان هر روز بیش از پیش در انبوه زباله ها گم می شود و حتی درختان انبوه کوههای آن نیز با انبوهی از زباله ها پوشیده شده اند.

به گزارش خبرنگار مهر ، در استان گیلان با دو میلیون و 400 هزار نفر جمعیت، روزانه افزون بر دو هزار و500 تن زباله تولید می‌شود و سرانه تولید زباله شهری هر شهروند استان 750 گرم در روز و سرانه تولید زباله هر نفر روستایی 350 گرم در روز است.

به دلیل نبود فرهنگسازی مناسب و کمبود بودجه برای ساماندهی زباله‌ها، طبیعت سرسبز گیلان با خطری جدی روبرو شده است به طوری که اگر مسئولان تدبیری جدی برای آن نیندیشند چهره گیلان زیر انبوه زباله گم خواهد شد.

مدیرموسسه بازیافت مواد و زباله استان گیلان در این ارتباط می گوید: مشکل ساماندهی انواع پسماندها و زباله‌های تولیدی در بسیاری از کشورهای پیشرفته حدود 60سال است که حل شده است.

محمد زالفی با اعلام اینکه بر اساس طرح ویژه‌ای در استان‌های شمالی کشور موسسه بازیافت زباله تشکیل شده است، افزود: با تشکیل این موسسه‌ها برنامه‌ریزی، ساماندهی و مدیریت پسماندها در این استان‌ها برعهده این ارگان‌ها قرار گرفت و اجرای طرح‌های تهیه شده و دفع بهداشتی زباله‌ها بر عهده دستگاه‌های تولید‌کننده گذاشته شده است.

زالفی بیان داشت: در طرح جامع مدیریت پسماندها، تنوع و تقسیم جمعیتی، میزان تولید زباله، کیفیت و کمیت زباله‌ها، نوع زباله‌، میزان قابل بازیافت زباله، زباله‌های بیمارستانی و چگونگی از بین بردن آنها از سوی موسسه‌های بازیافت صورت می‌گیرد.

دولت اعتبارات خاصی برای ساماندهی زباله در سه استان شمالی منظور کرده است

وی، همچنین به ساخت کارخانه‌های کمپوست دراستان اشاره کرد و گفت: دولت به علت طبیعت شکننده استان‌های گیلان، مازندران و گلستان حمایت و اعتبارات خاصی برای این سه استان شمالی در نظر گرفته است.

زالفی بیان داشت: فاز اول کارخانه کمپوست رشت با ظرفیت پذیرش و بازیافت ‪۲۵۰‬ تن در روز، پسماند ‪ ۱۱‬شهرستان استان را می‌پذیرد که فاز دوم کارخانه نیز با همین ظرفیت در هفته دولت امسال افتتاح می‌شود.

شهردار بندرانزلی نیز در این خصوص اظهارداشت: تاکنون بیش از۳۰‬میلیارد ریال اعتبار برای احداث و تجهیز فاز اول کارخانه کمپوست انزلی که ظرفیت پذیرش ۱۷۰‬ تن زباله در روز را دارد، هزینه شده است.

سید بدرالدین بدری گفت: این کارخانه به صورت استاندارد ظرفیت پذیرش و بازیافت ۱۲۰‬تن زباله در روز را دارد، اما به‌ دلیل حجم بالای تولید زباله در انزلی، هم‌اکنون روزانه ‪ ۱۷۰‬تن زباله در این کارخانه بازیافت می‌شود.

بدری اعلام کرد: در صورت بهره‌ برداری از فاز دوم، این کارخانه قادر به بازیافت ۲۵۰‬ تن زباله در روز خواهد بود.

شهردار انزلی با اشاره به اینکه روزانه بیش از‪ ۲۰۰‬ تن زباله در شهر انزلی تولید می‌شود، افزود: هر شهروند انزلی سالیانه بین ۳۰۰‬تا ‪ ۴۰۰‬کیلوگرم زباله تولید می‌کند که هزینه بازیافت هر کیلوگرم آن ۲۰۰‬ریال محاسبه شده است.

معاون عمرانی استاندارگیلان هم یادآورشد: احداث کارخانه‌های کمپوست برای تبدیل زباله به کود آلی، قسمتی از عملیات مدیریت پسماند است و اقدام مهم بعدی نیز طرح تفکیک زباله از مبداء است؛ به نحوی که زباله در محل تولید به زباله های‌تر و خشک تفکیک شود و این امر، باعث بازیافت مطلوبتر زباله خواهد بود.

محمد جعفرعلیزاده از اجرای مطالعه طرح تفکیک از مبداء در سه شهر رشت، لاهیجان و انزلی خبر داد و عنوان کرد: مطالعه این طرح به پایان رسیده و عملیات تفکیک از مبداء در قسمتی از شهر رشت توسط سازمان بازیافت شهرداری رشت در حال انجام است.

وی گفت: تفکیک زباله از مبداء به عنوان یک راه حل جانبی بار مشکلات مربوط به حمل ضایعات را کاهش می دهد اما راهکار نهایی نیست.

مدیرعامل سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری رشت نیز به طرح تفکیک زباله از مبداء در شهر رشت اشاره کرد و افزود: در حال حاضر طرح تفکیک زباله از مبدا فقط در شهر رشت و برای جمعیت حدود 24 هزار خانوار اجرا می شود.

سیامک دوستار گفت: اگر چه قراراست این رقم تا پایان امسال به 50 هزار خانوار افزایش یابد اما این آمار در مقابل جمعیت بیش از500 هزار نفری رشت ناکافی است.

وی همچنین عنوان کرد: طرح تفکیک زباله از مبداء راهکاری مناسب برای افزایش بهره وری، کاهش آلودگی محیط زیست و گامی برای تحقق صرفه جویی است.

دوستار گفت: امروزه طرح جداسازی انواع زباله از مبداء زباله ساز و فراهم کردن امکان بازیافت انواع زباله ها و تبدیل آنها به مواد قابل استفاده یکی از از مرسومترین شیوه های جمع آوری و امحاء اصولی زباله ها در دنیا است.

این مقام مسئول در سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری رشت، افزود: با این وجود این طرح هنوز در کشور ما و به طبع در گیلان به صورت کامل جا نیفتاده و اجرا نمی شود.

دوستار خاطر نشان کرد: بی شک با توجه به شکننده بودن محیط زیست گیلان، اجراء سریعتر طرح تفکیک زباله از مبداء باید مورد توجه بیشتر مسئولان قرار گیرد.

برای ساماندهی زباله همه مردم باید مشارکت کنند

وی یادآورشد : دفع اصولی زباله مسئله فرا سازمانی است و همه به ویژه مردم باید در اجراء آن مشارکت کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان نیز بیان داشت: راه اندازی کارخانه کمپوست، احداث زباله سوز عمومی، راه اندازی زباله سوز عفونی از جمله برنامه ها برای امحاء و دفع زباله است.

کامران زلفی نژاد بیان داشت: یکی از مرگبارترین عوارض تولید و دفع زباله، شیرابه آن است که عامل مهمی برای آلودگی محیط زیست استان به شمار می رود، شیرابه زباله عامل مهم آلودگی محیط زیست گیلان است.

وی خاطر نشان کرد: شیرابه حاصل از زباله ها می تواند با در برگرفتن انواع دیگر آلودگی ها که در جوار آن قرار دارد به کانون قابل ملاحظه ای از باکتریها وسایر میکروب های مضر تبدیل شوند.

زلفی نژاد تصریح کرد: با مدیریت زباله می توان بیش از 40 درصد میزان تولید شیرابه را کاهش داد و علاوه بر کم شدن جرم حجمی زباله از انتشار آلودگی ها در محل های دفع زباله جلوگیری کرد.

زلفی نژاد، انتشار مواد شیرابه از طریق مکان های دفع زباله به سطوح پائینی خاک و سفره های آب زیرزمینی که مورد شرب و تولید آبزیان است را بسیار خطرناک تر از انتقال آن به سیستم های تصفیه فاضلاب دانست.

جایگاه مدیریت زباله در سه استان ساحلی با اولویت بندی مشخص شود

وی یادآور شد: دولت به عنوان متولی بهداشت و سلامت جامعه باید جایگاه مدیریت زباله در سه استان ساحلی گیلان، مازندران وگلستان را در اولویت بندی های موجود مشخص کند و توجه ویژه به این امر داشته باشد.

زلفی نژاد همچنین با اعلام اینکه در گیلان به ازای هر تن زباله تر 500 لیترشیرابه تولید می شود، افزود: روزانه افزون بر900 تن زباله در سطح روستاهای استان و یک هزارو 500 تن زباله در سطح شهرها تولید می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان نیز در ادامه از خرید سیستم امحاء زباله برای بیمارستانهای گیلان خبر داد و گفت: برای ۱۲‬بیمارستان در استان گیلان سیستم امحاء زباله خریداری شده که هم اکنون جایگاه این دستگاهها در حال ساخت است.

دکتر حسن بهبودی اظهارداشت: هم اینک ساخت جایگاه برای نصب امحاء زباله در شش بیمارستان به مرحله نهایی رسیده‌است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان همچنین بیان داشت: استفاده از سیستم زباله سوز برای بیمارستانهای خصوصی نیز اجباری شده‌است.

دکتر بهبودی ، فاضلاب‌های بیمارستانی را از مشکلات مهم در گیلان عنوان کرد و گفت: شش میلیارد ریال از مصوبات سفر رئیس جمهور به استان گیلان برای رفع این مشکل اختصاص یافته است.

به هر روی با تمام سخنان گفته شده و اقدامات در دست انجام، نزدیکترین راه برای نجات گیلان که به نوعی عروس وطن و نور چشم همگان است بسیج عمومی و گسترش فرهنگ رعایت نظافت است که به نظر می رسد سریعتر و کم هزینه تر از تمام برنامه های یاد شده جواب دهد و اجازه ندهد چهره گیلان زیبا به کمترین پلشتی آلوده شود.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 5.622 seconds.